„Obsah je to, co prodává“ – tvrzení, které mnozí z nás již zajisté slyšeli a které je potřeba zmínit i v souvislosti s e-shopy. Chcete-li být se svým internetovým obchodem úspěšní, nestačí jej pouze naplnit produkty s tlačítkem „přidat do košíku“. Vzhledem k tomu, o jak moc konkurenční oblast se jedná (v ČR v současnosti existuje přes 42 tisíc e-shopů), je třeba potenciální i stávající zákazníky přesvědčit užitečným a zajímavým obsahem, tzn. recenzemi, návody, souvisejícími články atp., a budovat tak s nimi určitý vztah. A právě tuto potřebu reflektuje Drupal, který není pouhou „izolovanou platformou“ jako Magento či Prestashop, ale robustním systémem dokonale kloubícím e-commerce řešení s obsahovými možnostmi, o čemž se přesvědčili již mnozí hráči na online trhu – některé z nich si představíme v následujících řádcích. Třeba se necháte inspirovat.
1. LUSH
Britská kosmetická společnost LUSH se dlouhodobě pyšnila vysokým objemem prodejů v kamenných prodejnách, a toho samého chtěla dosáhnout i v online prostředí. Cílem společnosti bylo vytvořit takový e-shop, který by reflektoval její orientaci na veganskou a vegetariánskou kosmetiku a který by dokázal budovat loajální vztahy se zákazníky stejným způsobem, jako je tomu u kamenných poboček. To vše v celosvětovém měřítku.
- Jak efektivně budovat vztahy se zákazníky? Zkuste některou z populárních platforem CRM, které lze do Drupalu integrovat
Jedním z důležitých požadavků společnosti byla také schopnost zvládat velký nápor zákazníků, což s původním řešením nebylo možné. V roce 2014, v rámci každoročního výprodeje pořádaného v britský svátek „Boxing Day“, dokonce došlo k úplnému výpadku, a společnost tak přišla o velkou část tržeb. V neposlední řadě byl kladen důraz také na to, aby bylo možno v internetovém obchodě nakupovat prostřednictvím různých zařízení – tedy nejen desktopů, ale i mobilních zařízení.
- Mohlo by vás zajímat! Ideální řešení pro mobilní prostředí? Responzivní web na Drupalu!
Implementací Drupalu vznikla vysoce škálovatelná globální platforma, která každému regionu umožňuje do velké míry fungovat samostatně. Díky tomu např. vysoký objem prodejů v Německu nebude mít vliv na prodeje na Novém Zélandu atp.
Realizace projektu trvala zhruba 8 měsíců, ale úsilí se rozhodně vyplatilo. V období onoho výše zmíněného výprodeje dokázal web pojmout 4x více objednávek a bylo vyprodáno 90 % zásob. Avšak i mimo tuto výprodejovou akci vzrostl objem digitálních objednávek o 64 % a průměrná doba relace se zvýšila dokonce o 75 %.
2. FOODA
Fooda, americký startup z Chicaga, vznikl za účelem propojení lokálních restaurací s dalšími podniky a organizacemi tak, aby tyto restaurace mohly zásobovat jednotlivá pracoviště občerstvením. Idea se zrodila v roce 2007, kdy jeden ze zakladatelů startupu odmítl nadále přihlížet nedostatečné nabídce jídel pro své zaměstnance. Zpočátku se jednalo pouze o interní „projekt“, ten se však zanedlouho ujal, a proto se nabízela možnost vstoupit i na online trh.
K započetí online aktivit bylo zvoleno řešení v podobě Drupalu 6 a platformy Ubercart, avšak postupem času – především vlivem rozvoje činnosti – přešla společnost na framework Drupal Commerce, který ji umožnil implementovat bohatý systém odměn a kreditů, jenž byl do velké míry vyvinut na míru.
Fooda spolupracuje s více než 3 tisíci restauracemi, více než 3 tisíci odběratelskými podniky a organizacemi, a operuje ve více než 20 amerických městech. A tento široký záběr napomáhá efektivně zvládat právě Drupal.
- Přečtěte si také! TOP 10 e-commerce modulů, které potřebujete pro svůj e-shop na Drupalu
3. JYSK
Populární dánský obchodní řetězec zabývající se prodejem nábytku a bytových doplňků JYSK v minulosti využíval proprietární software – tedy systém s uzavřeným zdrojovým kódem; ten však z důvodu nedostatečné flexibility, možnosti customizace aj. přestával společnosti stačit, resp. nedokázal nadále reflektovat všechny její požadavky. Vedle flexibility a možnosti tvorby vlastního řešení na míru zaujal Drupal společnost také svými obsahovými možnostmi a obrovskou komunitou vývojářů.
Integrace custom řešení byla nezbytná především kvůli komplexnosti podnikových procesů a „vybavenosti“ několika backendovými systémy. Vzhledem k provozování několika domén (v roce 2018 jich bylo 20), staví internetový obchod Jysku na drupalovské multi-site architektuře se sdílenou základnou kódu, avšak s oddělenými databázemi a možnostmi konfigurace pro každou doménu zvlášť. Každá doména má rovněž vlastní platební bránu, dopravce a určitá územní specifika. V neposlední řadě těží e-shop Jysku z multijazyčnosti Drupalu, kdy je potřeba obsah přeložit do několika desítek jazyků, a jeho škálovatelnosti, díky níž zvládá vysokou návštěvnost webu (zhruba 60 milionů zhlédnutí stránek měsíčně).
4. MUZÉO
Muzéo je významná francouzská galerie umění, jež se specializuje na reprodukci a distribuci uměleckých děl. Už samotná home page webu zaujme obrázky s vysokým rozlišením, jež zároveň představují dílčí obsahové kategorie, kdy se uživatel kliknutím na ně dostane na specifickou landing page. Na každé z nich si přitom lze vyfiltrovat díla dle období, stylu či vyobrazeného objektu. Dostat se k jednotlivým kategoriím lze i pomocí postranního menu. Jednoduché a přehledné navigace bylo dosaženo právě implementací Drupalu.
V zápatí webu pak uživatelé najdou na jednom místě veškeré podstatné informace – platební podmínky, podmínky vracení zboží, recenze, informace týkající se odběru newsletteru, propojení se sociálními sítěmi aj.
- Tip pro vás! TOP 10 šablon pro internetový obchod na Drupalu
5. OBERMEYER
Obermeyer je značka sportovního a outdoorového oblečení na hory. Její vznik se datuje do roku 1947 a stojí za ním německý rodák Klaus Obermeyer, jenž po několik let působil jako lyžařský instruktor v Aspenu, Coloradu. Právě profese instruktora mu umožnila získat širší povědomí o lyžařském oblečení, které následně uplatnil při uvedení mnoha inovací na trh a při zakládání rodinného podniku.
Obermeyer projekt byl již od počátku unikátní, neboť se jednalo o 3 separátní webové stránky se třemi odlišnými publiky (B2B, B2C, VIP) a objednávkovými i ERP systémy. Cílem bylo především sloučit všechny stránky do jedné dobře integrované platformy.
Ač byl projekt realizován v době, kdy v popředí stála sedmičková verze Drupalu, bylo zvoleno řešení v podobě Drupalu 8 a Drupal Commerce 2. Důvodem bylo zajištění delšího životního cyklu, potřebných aktualizací a v neposlední řadě i snazší údržby systému.
Výstupem projektu byla požadovaná jednotná a flexibilní e-commerce platforma reflektující cílení na výše zmíněná odlišná publika.
- V rámci segmentu B2C došlo k integraci s weby dealerů, k implementaci prodeje reklamních předmětů a doporučených produktů; dále byla umožněna tvorba katalogů z dat importovaných z ERP a PLM systémů a v neposlední řadě došlo k vylepšení UX webu a použitelnosti v mobilních zařízeních.
- Co segmentu B2B týče, byly pro efektivní řízení zásob, cenotvorby a objednávek integrovány ERP a PLM systémy, došlo k přizpůsobení nabídky na míru na základě historie objednávek zákazníků a obchodním zástupcům bylo umožněno dělat objednávky pro celé řetězce prodejen s různým umístěním.
- Pro VIP zákazníky byla implementována nabídka s různými slevami, platební brána pro online platby a stejně jako u předchozích i ERP a PLM systémy.
Celkově projekt přispěl k vývoji mnoha prvků, jež mohou být využity u dalších obdobných řešení.
Jak jste se v předchozích řádcích mohli sami přesvědčit, e-shop na Drupalu lze provozovat v nejrůznějších odvětvích. E-Commerce platforem samozřejmě existuje celá řada, avšak ne všechny nabízí takové propojení s obsahem jako Drupal. Zaujal-li vás tento článek a chtěli byste také rozjet internetový obchod na Drupalu, neváhejte se obrátit na naše odborníky, pro něž ani e-shop na míru není žádnou překážkou!